• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80478
+
-

تشکل ملی گردو  ایجاد می‌شود

نخستین نشست هم‌اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردوی کشور با حضور معاون اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی شهر نیکسار ترکیه در تویسرکان برگزار شد

گزارش
تشکل ملی گردو  ایجاد می‌شود

تویسرکان، قطب تولید گردوی ایران، حدود یک دهه میزبان همایش ملی گردو است. امروز اتحاد یکپارچه دولت و بخش خصوصی بهشت غرب ایران را به مرحله‌ای از رشد و بالندگی رسانده است که از این درگاه می‌تواند در عرصه داخلی و خارجی یکه‌تازی کند. 

به گزارش ایرنا، هفته گذشته دهمین همایش گردوی تویسرکان با حضور مهمانان داخلی و خارجی و جمع کثیری از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و گردوکاران از ۱۰ استان کشور برگزار شد.

 این همایش با مشارکت اتاق بازرگانی استان و نمایندگی اتاق بازرگانی تویسرکان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد‎؛ مشارکتی که عزم قطب تولید گردوی کشور را برای برداشتن گام‌های بلند محکم‌تر کرد. 

برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی ایجاد تشکل سراسری گردوی کشور با محوریت تویسرکان، تفاوت عمده همایش امسال گردو بود.

 این نشست به همت نمایندگی اتاق بازرگانی تویسرکان، حمایت حداکثری اتاق بازرگانی استان و البته با حضور معاون تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی شهر نیکسار ترکیه، مسئولان تشکل‌ها، تولیدکنندگان عمده گردو از ۱۰ استان کشور برگزار و سرآغازی برای ایجاد مهم‌ترین تشکل سراسری گردو شد. تشکلی که می‌تواند با همکاری و تعامل ۱۰ استان دیگر کشور در حوزه گردو آینده درخشانی را برای این طلای سبز رقم بزند. 

به گفته معاون تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، همدان یکی از استان‌های پیشرو در عرصه تشکل‌گرایی است موفقیتی که بدون شک تشکل گردو نیز می‌تواند با آن همراه شود. 

نادر سیف در این باره به برگزاری همایش ملی تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، اشاره کرد و بار دیگر اتاق بازرگانی همدان را در دریافت نشان پیشرو بودن در حوزه تشکل‌گرایی مورد تمجید قرار داد و بر توان این استان در افزایش تعداد تشکل‌ها تأکید کرد. 

وی وجود تشکل‌ها و سمن‌ها را در حوزه‌های مختلف سیاسی، مدنی، تعاون، اقتصاد و صنعت یکی از شاخص‌های توسعه افتگی کشورها دانست و افزود: هدف‌گذاری اتاق ایران توسعه تشکل‌های استانی است. 


فعالیت ۳۵۰ تشکل اقتصادی در کشور

معاون تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران افزایش تشکل‌های استانی از ۱۶۰ مورد به حدود ۳۵۰ تشکل را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد و گفت: چنانچه ساختار تشکل‌های استانی شکل گیرد، علاوه بر توسعه افتگی، می‌تواند تشکل‌ها را به نحو مطلوب‌تری شکل دهد. 

سیف با اشاره به اهداف و ماموریت تشکل‌ها زیر نظر اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر تشکل‌ها با یکدیگر همگرایی و همدلی داشته باشند، به جای انتقاد کردن می‌توانند پیشنهاددهنده باشند.

وی ایجاد تشکل سراسری گردو را در اعتلای جایگاه این محصول و حذف واسطه‌ها از چرخه اقتصادی گردو حائز اهمیت دانست و افزود: اتاق بازرگانی ایران برای تاسیس تشکل ملی گردوی کشور با محوریت تویسرکان آمادگی لازم را دارد. 


نظر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اخذ شود

معاون تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان کرد: طبق قانون بهبود، دولت مکلف است برای هرگونه تصمیم‌گیری اقتصاد، تولید و تجارت نظر تشکل‌ها را اخذ کند در حالی که در بسیاری از موارد نظر بخش خصوصی نادیده گرفته می‌شود. 

سیف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی در حوزه گردو ابراز خرسندی کرد و از اتاق بازرگانی همدان خواست آمار دقیقی از میزان تولید، سرانه مصرف و سایر موارد به‌عنوان یک طرح و تحقیق در شروع کار احصا و ارائه شود. 

وی همچنین از دیگر استان‌های کشور که در زمینه تولید گردو فعالیت می‌کنند خواست برای تشکیل انجمن استانی و ملی گردو و دیگر محصولات اهتمام ورزند تا با همکاری و تعامل بیشتر بتوانیم این تشکل‌ها را به همه محصولات در نقاط مختلف کشور تسری دهیم. 


گردو وارد بورس می‌شود

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از زحمات نمایندگی اتاق بازرگانی این شهرستان و مجموعه اتاق بازرگانی استان در برگزاری این همایش و نشست گفت: در حوزه گردو مسائل مشترکی داریم که باید به آن پرداخته شود. 

محمدمهدی مفتح با تأکید بر شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای هر منطقه و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به آن توضیح داد: تولید گردو یک زنجیره ارزشی است و همه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید از آن سود ببرند.

وی تلاش برای کاشت درختانی با ارتفاع کمتر، محصول بیشتر و با کیفیت‌تر، برداشت آسان‌تر و صادرات بیشتر را از جمله اقداماتی برای کاهش دغدغه گردوکاران دانست و افزود: در حال مکاتبه هستیم تا گردو در بورس عرضه شود. 

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در عین حال وجود تشکل‌های استانی را زمینه‌ساز تحقق اهداف و برنامه‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد: با ایجاد تشکل و انجمن ملی گردو بتوانیم مسائل و مشکلات این حوزه را بررسی و حل کنیم. 


ایجاد نخستین باغ مادری گردو

این‌که تویسرکان رتبه سوم جهان را در تولید گردو به خود اختصاص داده و با 5500 هکتار سطح زیر کشت گردو سالانه قادر به تولید افزون بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار تن طلای سبز است، نشان می‌دهد این شهرستان توانمندی ویژه‌ای دارد. 

فرماندار تویسرکان این محصول را دارای ویژگی منحصربه‌فردی دانست و ایجاد تنها باغ مادری گردوی غرب کشور را در این شهرستان قابلیتی ویژه در تولید این محصول برشمرد. 

سیدرسول حسینی پیگیری برای راه‌اندازی آموزشکده گردو را اقدام اثرگذار دیگر در حوزه تولید گردوی این شهرستان برشمرد و گفت: از نظر علمی باید محصولی با کمیت و کیفیت عالی ارائه شود.

 وی با بیان این‌که صنایع وابسته به گردو هم‌اکنون در این شهرستان راه‌اندازی شده است و به دنبال توسعه آنها هستیم، افزود: در این حوزه ارتباطمان را از فرااستانی به فراملی رسانده‌ایم تا با تبادل اندیشه شاهد رونق این محصول در کشور باشیم. 

نکته قابل توجه در ایجاد تشکل سراسری گردو اعلام آمادگی پارک علم و فناوری استان همدان برای راه‌اندازی مرکز نوآوری گردو در تویسرکان بود تا بتواند با حمایت از ایده‌های نوآورانه در صنعت گردو و در سایه حمایت و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، امکان تجاری‌سازی آن را فراهم آورد. 

موقعیتی ویژه که علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، نیز از این ایده خلاقانه و نو حمایت کرد و نگاه ویژه به گردو با هدف توسعه صادرات و افزایش ظرفیت تولید این محصول را مهم دانست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید